Skip to main content
av Caroline Sepp

Nu har vi, en barnfamilj om två vuxna och två barn, utökat med ytterligare en ellådcykel. Och idag blev det premiärtur till mataffären för att veckohandla.

Det var för några år sedan som jag fick en ellådcykel i 40årspresent. Första turen blev något dramatisk då jag höll på att välta med barnen i en kurva. Det gick bra men jag blev skraj och det tog några år fram till i höstas innan jag vågade mig på ett nytt försök. Sambon däremot har använt den flitigt medan jag höll mig till min vanliga cykel. Jag fick vinterdäck till ellådcykeln i julklapp för att kunna bli en året-runt-cyklerska. Även om det inte hann bli så många turer under vinterhalvåret så har det gått bra de turer som ändå blev av.

Vi päron har pratat länge om att skaffa ytterligare en ellådcykel för att minska bilanvändandet ytterligare. Det finns en bil i hushållet som används ca 1 gång i veckan främst för veckohandling, ibland om vi ska åka på en längre utflykt. Jag har aldrig haft körkort och kommer aldrig skaffa det heller så länge som klimatkrisen är ett faktum. Cykel, gång eller kommunalresa har varit mitt naturliga färdmedel.Men varför skaffa ytterligare en ellådcykel?

Detta för att kunna storhandla tillsammans, ta sig till och från odlingslotten med barn och all odlingsrelaterad packning samt åka på längrefamiljeutflykter sommartid utan att behöva åka bil.

Eftersom jag inte är någon elitidrottare precis så har jag ju mina fysiska begränsningar till vad jag orkar cykla på en dag. Som längst har jag trampat på vanlig cykel från Hägernäs till Svinninge i Österåker eller Naturhistoriska Riksmuseet tur och retur. Men för att orka mer och framför allt längre så är lösningen varsin ellådcykel för att få hjälp i uppförsbackar och svårare terräng.
Sambon som är den tekniskt lagda i familjen har fnulat på hur man kan konstruera en solcellsdriven ellådcykel. Detta för att slippa onödiga laddningsstopp på vägen om man ska färdas långt.
Det har ju krävt en hel del tankeverksamhet, snickeri och meck förstås. Han investerade i en begagnad ellådcykel, andra reservdelar och begagnat batteri. Tanken från början var att bygga en egen specialbyggd låda med lock, måla och fixa. Men när han redan spenderat x antal timmar med att bygga och nästan var klar med sista lagret färg, så hittade han en färdig låda på andrahandsmarknaden och slog till. Och här är det nästan färdiga resultatet (vg se bild nedan). Solcellerna ska fästas ovanpå locket.
Uppföljning följer…
Nu kanske någon undrar hur det gick med storhandlingen då? Det gick hur bra som helst. Ena lådan för barnen, andra för matkassarna. Kanske det tar några minuter extra jämfört med en bil. Och så kanske det är svårare att hitta parkering för två ellådcyklar beroende på var man handlar. Men vi tänker att det är det värt med tanke på hur mycket man får tillbaka i motion, upplevelse och mindre utsläpp. Win-win!